Onderzoek je twijfel en voorkom spijt

We hebben allemaal wel eens twijfels over iets. Soms iets kleins. Soms iets groots. Vaak is het voordat je iets nieuws begint, maar het kan helaas ook gebeuren op het moment dat je al volop in een avontuur bent gestapt.

En mocht je nog (deels) de overtuiging hebben dat twijfel niet goed is, bekijk dan dit korte filmpje van Rafael Nadal. Nadat hij twee weken geleden voor de 10e keer Roland Garros had gewonnen werd hem in de persconferentie gevraagd of hij wel een twijfelt. Watch and learn.

Twijfel jij? Gefeliciteerd! 
Wat je er mee doet maakt of je vast zit of vooruit gaat.

Bij twijfel, niet doen! Of bij twijfel, doen! Dat is wat je dan vaak hoort. Dit zijn niet mijn adviezen. 

Bij twijfel, onderzoek. 

Onderzoek de gedachten die je hebt, de mogelijkheden die er zijn. Ontdek welk stukje informatie je nog mist om werkelijk te kiezen iets wel of niet te doen. 

Kaders creëren ruimte.

Hoewel we geneigd zijn om te denken dat kaders beperkend werken, is het tegenovergestelde waar. Door vooraf helder te maken waar je eigen grenzen liggen, wat je wel en wat je niet wilt, creëer je een ruimte waar binnen alle vrijheid hebt. Deze kaders geven je richting, creëren referentiepunten en voorkomen je dat je afdwaalt van wat je werkelijk wilt.

Als je vooraf stil staat bij wat je wilt ontdekken, hoeveel tijd en energie je er bereid bent in te steken, kan je op het moment dat je vastloopt, niet meer weet what’s next?, terug vallen op je kaders en ontdekken waar je staat. Je voorkomt dat je in het oneindige door blijft gaan en niet meer weet wat te doen of waar te gaan. 

Er achter komen dat je iets niet moet doen is ook een ontzettend waardevolle uitkomst. Doordat je serieus je opties hebt onderzocht kan je voor jezelf onderbouwen waarom je het niet moet/kunt/wilt doen. 

Door te onderzoeken voorkom je spijt. 

Niets zo vervelend als blijven rondlopen met de energie vretende gedachte 'had ik maar … '. Door te onderzoeken kan je dan beter afstand nemen van je initiële wens. Je hebt immers onderzocht en voor jezelf onderbouwt waarom je het niet kunt/wilt doen. Misschien ontdek je dat het met een bepaalde aanpassing alsnog een reële kans van slagen heeft. 

Kaders bepaal je door vragen te stellen.

Dit zijn belangrijke vragen belangrijk bij het stellen van je kaders:

Wat ben je bereid op te geven? 
Wat wil je gedurende het onderzoek niet meer doen om tijd/energie/geld vrij te maken voor dit onderzoek? Ja, om iets nieuws te doen, zal je iets anders niet meer moeten doen. Je dag heeft 24 uur en hoeveel daarvan verveel jij je? Vast nul, net als iedereen. We hebben genoeg dingen te doen. Dus er iets extra’s bij proppen heeft weinig positief effect. 
Kiezen wat je niet meer wilt is misschien wel het belangrijkste om te ontdekken hoe gemotiveerd je bent om dit onderzoek te doen. Wat ben jij bereid er voor op te geven?

Hoeveel tijd geef jij jezelf? 
Per week, per maand. Trust me, een specifieke dag met jezelf afspreken werkt beter dan gedurende de week ontdekken wanneer er een twee uurtje over zijn. Die zijn er namelijk niet. Er is altijd wat te doen, ons werk is nooit af. 
Hoe lang mag het onderzoek uiteindelijk duren? 

Welke ruimte heb je nodig? 
Waar wil je zijn als je dit onderzoek doet? Thuis, op kantoor, op andere locaties? 
Onderzoek start vanuit ‘het niet weten’. Dit is voor jezelf misschien al verwarrend, want we leren nu eenmaal al jong op school dat iets weten waardering oogst. Ook voor je omgeving kan het verwarrend zijn. 
Van wie heb je de vrijheid nodig om dit project zonder lastige vragen te kunnen doen? Collega? Partner? Vrienden? Familie? Als je er bijvoorbeeld voor kiest 1 avond in de week minder bij je gezin te zijn, dan heeft dat effect op anderen. Hoe krijg je die vrijheid? Wil je anderen bij je onderzoek betrekken, of juist niet? Wil je je informatie delen, of wacht je tot het je het voor jezelf helder hebt? Als je deelt, welke informatie wil je delen? 

Wat ga je in die tijd doen? Hoe ga je onderzoek doen? 
Wat wil je aan het einde van de gestelde tijd weten? 

Wat doe je als het tussendoor niet lekker gaat?
Bedenk voor jezelf wat je in tijden van zwaar weer doet. Wat is je natuurlijke reactie en wat wil je dat je nu, vanwege dit belangrijke onderzoek, gaat doen. Wat of wie heb je nodig om door te kunnen gaan en niet op te geven?

Wie betrek je er bij om je te steunen of om mee van gedachten te wisselen? Wie helpt je met een frisse blik? Wie houdt je scherp? 

Wat heb je er voor over om dit écht, dus niet alleen vanachter een bureau of ’s nachts op je kussen maar in je echte leven, te gaan onderzoeken?

De afspraken die we met onszelf maken zijn het lastigste om na te komen. Er is altijd wel iets in je dat tegenstribbelt. Een stem, een gedachte die aan je trekt en zorgt dat het leiendakje even niet beschikbaar is. Je zult hard moeten werken. Vertrouwen hebben/kweken in dat wat je doet. En misschien wel een partner in crime vinden die je in vertrouwen neemt en waarmee je dit avontuur deelt.

Onderzoek op basis van Business Model Canvas.

Je onderzoek kan je kaderen door gebruik te maken van het Business Model Canvas. Kort gezegd zijn dan dit je kernvragen:
Wie heb je nodig (Partners)
Wat heb je nodig (Key resources)
Wat ga je doen (Kern activiteiten)
Wat ben je bereid te investeren bv tijd/geld/energie (Kosten)
Wat wil je dat het oplevert bv rust/vertrouwen/motivatie (Inkomsten)
Welke vraag/vragen wil je beantwoord hebben (Waarde) 

Dit zijn 6 van de 9 elementen uit het Business Model Canvas. De andere 3 zijn:
Klantsegmenten, jij bent in dit geval de klant :) Klantrelaties en Kanalen zijn minder relevant in dit perspectief, omdat jij je eigen klant bent.

Vergeet bij je onderzoek niet 'de zachte kant'.

Het Business Model Canvas nodigt uit om naar concrete zaken te kijken. Toch is het minstens zo belangrijk naar jezelf te kijken. Hoe wil jij je voelen? Wat heb je nodig om vertrouwen te hebben en te geloven in de dingen die je doet?

De twijfel ontstaat niet alleen door dat je niet weet wat te doen, maar juist door het gevoel dat je krijgt bij het 'niet weten'.

Spannende dingen doen kan met stress of met excitement gepaard gaan. Het verschil tussen vlinders of stenen in je buik voelen.

Is het Business Model Canvas nieuw voor je, of de manier waarop ik het bij onderzoek gebruik? Lees dan dit artikel en ontdek de basis van het Business Model Canvas. In het artikel staan ook andere manieren benoemd hoe je het canvas kunt gebruiken.