Waarom voor het ontwikkelen van je bedrijf niet een eenvoudig stappenplan beschikbaar is (ook al doen sommige business coaches je anders geloven)

Een bedrijf is een complex web, óok als je het in je eentje runt. Het bestaat namelijk uit meerdere series verweven en verbonden processen, systemen en informatie die invloed op elkaar hebben. Het is niet mogelijk zomaar een enkel component eruit te lichten als taak, een probleem of een oplossing.

Als ondernemer heb je nu eenmaal te maken met problemen die sterk afhankelijk zijn van elkaar. Je hebt te dealen met dynamische situaties. Die situaties bestaan uit complexe systemen en veranderende problemen die óok nog eens invloed hebben op elkaar. Je bedrijf is simpel gezegd een web. Een complex web. En door dat web te analyseren lukt het je problemen hieruit te filteren. Je dealt niet met problemen, of zeg je liever uitdagingen?, maar je werkt op dagelijkse basis in dat complexe web.

Als je het gevoel hebt een probleem opgelost te hebben staat er al een volgende klaar om je aandacht op te vragen. Als je een grote doorbraak realiseert in een deel van je bedrijf, verschuift de rest direct daarin mee. Als je net helder hebt hoe jij jouw bedrijf kunt laten groeien, ontdek je dat eigenlijk je gehele bedrijf aangepakt moet worden om te zorgen dat je die groei ook werkelijk realiseert.

Je bedrijf is een vlechtwerk van verschillende disciplines. En daarom is het zo ontzettend belangrijk om te ontdekken hoe je kunt leren omgaan met zo’n complex web. Dat betekent dat we bereid moet zijn om aan te passen, nieuwe dingen te proberen, experimenteren en - het meest belangrijke misschien nog - moet accepteren dat er geen begin of einde is van ‘iets’ in je bedrijf. 

Er is dus niet zoiets als een logisch stappenplan om van A naar B te komen, om bijvoorbeeld van 30.000 naar 60.000 euro omzet te werken. Want elke strategische stap die je daarvoor zet, heeft invloed op de rest van je bedrijf. 

Elke verandering die je maakt op je website heeft de potentie een verandering te veroorzaken in andere delen van je bedrijf. Elke aanpassing dat je doet in je prijsstelling kan een kettingreactie veroorzaken. Elke verbetering die je volgens plan uitvoert, geeft mogelijk op een andere plek in jouw bedrijf een onverwacht effect.

Des te meer wij ons bewust zijn dat ons bedrijf niet bestaat uit een aantal lineaire processen, maar eigenlijk een complexe structuur van meerdere ketens in elkaar gevlochten, des te beter kunnen we juist ook gebruik maken van dit web.

Om dit te doen is het beter te werken met aannames dan taken of doelen. Ja I know, vaak wordt gezegd dat aannames dodelijk zijn. Dat is misschien zo in interactie met mensen, maar als het gaat om je bedrijf dat is het juist heel handig!

Aannames, of hypotheses, helpen je te dealen met het web. In feite kunnen ze je juist helpen de complexiteit als voordeel te benutten. Verwacht het onverwachte en anticipeer daarop met een diversiteit aan scenario’s.

Als je een besluit neemt op basis van een aanname in plaats van een doel of een taak, ga je het meer als flexibel zien en ervaren.

Die flexibiliteit door je hypothese betekent dat jij meer geneigd bent je plannen aan te passen, in plaats van ze links te laten liggen, door de uitdagingen die er ontstaan.

Hoe meer jij je hypothese aanpast, des te meer leer jij over jouw business, het complexe web en hoe het werkt. Des te meer je leert over jouw bedrijf, des te beter ben je in staat om te dealen met dat web en te anticiperen op de keten reacties die je in de toekomst gaat tegenkomen.

Misschien heb jij voor dit kwartaal tot doel gesteld om 9 blogberichten te schrijven. Of het lanceren van een online training. Of wellicht het binnenhalen van 10 nieuwe klanten.

Er is niets mis met deze doelen. Maar deze doelen geven niet weer wat het effect op jouw bedrijf is. Toch?!

Om het effect op het web te zien, is het nodig om de individuele, het overlappende en de beïnvloedende systemen in kaart te brengen die op je pad komen bij het bereiken van dat doel.

Zomaar een voorbeeld: Als je 9 nieuwe blogberichten gaat schrijven over een periode van 3 maanden met een ‘call to action’, dan genereer je 120 nieuwe leads. Als jij je nieuwste programma aanbiedt, dan zal je uiteindelijk 8 nieuwe klanten krijgen voor het programma.

En nu wordt het web echt zichtbaar. Want als je blogberichten schrijft met een ‘call to action’ voor het genereren van leads, is dat een systeem. Het zorgen voor die leads en het programma aan te bieden is een ander systeem. En die leads uiteindelijk omzetten tot klanten is een derde systeem.

Elk systeem is afhankelijk van de andere systemen. Zonder het ene, werkt ook het andere niet. Als het schrijven van de blogs en leadgeneratie niet soepel loopt, dan zal je geen nieuwe leads genereren. Als je niet voldoende leads genereert, zal je onvoldoende potentiële klanten benaderen om werkelijk die 8 nieuwe klanten te verwelkomen. Als je niet weet wat en hoe je wilt verkopen, zal het je niet lukken om effectieve blogs te schrijven en relevante leads genereren.

Werk je met een hypothese in plaats van een concrete voorspelling, dan kijk je naar mogelijkheden en scenario’s om je plannen te verbeteren. Je komt sneller in de actie modus om je werk te verbeteren en het een volgende keer dus beter te doen. Je kunt aanpassingen doen in het type blogberichten, in de frequentie waarop je ze schrijft, in de ‘call to action’ etc…

Als je eenmaal doorhebt dat je werkt in een web, kan je gaan ontdekken hoe jij je plannen daarop aanpast, in beweging blijft en actie onderneemt op momenten dat het nodig is, zonder dat het in steen gebeiteld staat.

Het Business Model Canvas helpt je inzicht te krijgen in de belangrijkste elementen van het complexe web. Door helder te hebben wat de essentie van je bedrijf is en de verschillende onderdelen van het web, lukt het je beter hoofd- en randzaken van elkaar te onderscheiden en sneller tot aanpassingen van je plannen te komen. Geen ingewikkelde plannen, maar een A4tje om eenvoudig inzicht te krijgen, de situaties te analyseren en nieuwe scenario’s te bedenken.

Op donderdag 17 mei geef ik een training 'Zakelijk groeien? Van een vaag idee naar een concreet plan' voor de Creative Souls Business Club. Tijdens deze training leer je de basisprincipes van het Business Model Canvas en hoe jij het kunt inzetten voor de groei van jouw bedrijf. Klik hier voor alle details