Waarom stel jij jouw nieuwe idee telkens uit?

Ontdek hoe je met een paar lijntjes op papier, post-its en een goede kop koffie jouw antwoord hierop vindt.

Loop jij rond met een idee dat je geweldig vindt, maar je op de een of andere manier niet uit je vingers krijgt? Wil je een nieuw product of dienst lanceren, maar maak je er geen tijd voor om het echt te ontwikkelen? Wil je een nieuwe samenwerking aangaan, maar heb je nog steeds niet die telefoon gepakt om de eerste stap te nemen?

Oftewel: ben je dat super gave idee aan het uitstellen?

Dan ben je niet de enige. Pfieuw! Veel ondernemers hebben genoeg ideeën voor het ontwikkelen van hun bedrijf, maar het stokt als het om de uitvoering gaat. Ze worden wel blij bij de gedachte dat hun idee kan slagen en wat het voor hun bedrijf kan opleveren, toch lukt het ze niet om van het (soms vage) idee een concreet plan te maken en werkelijk te realiseren. Het is interessant om te ontdekken wat er schuilgaat achter het uitstellen.

Als ondernemer zijn we nogal geneigd om te kijken naar geld, winst of omzet alleen.

Het komt regelmatig voor dat ik bijvoorbeeld trainers of coaches ontmoet die heel graag een online training willen lanceren, maar het is er om de een of andere reden nog niet van gekomen om de training werkelijk te maken. Vaak weten ze zelf nog niet zo goed waarom ze aan het uitstellen zijn. Negen van de tien keer ontdekken we samen dat wat ze ervoor moeten doen om een online training te maken, ze helemaal geen energie geeft. Waarom willen ze eigenlijk die online training aanbieden?

Als coach of trainer heb je vaak te maken met het ‘uurtje factuurtje’ verdienmodel. Een online training is schaalbaar, of je er nu 10 of 100 mensen je training kopen, de training hoef je maar één keer te maken. Dit is een veelgehoorde reden om in minder tijd meer geld te verdienen. Want het scheelt je behoorlijk veel tijd én energie als je 1 keer iets ontwikkelt dat onbeperkt afgenomen kan worden. Dit is dus het omgekeerde van 1 op 1 en maatwerk diensten.

Coaches en trainers zijn bij uitstek professionals die gedijen bij direct contact en bij interactie. Daar zit hun kracht, plezier én dus ook hun toegevoegde waarde. Dit ontbreekt bij online trainingen die schaalbaar zijn. Schaalbaar betekent per definitie dat je afdrijft van het persoonlijke en op-maat-gemaakte training of coaching ervaring. Het kan een goede keuze zijn om dat te willen, maar het past niet bij iedereen.

Hoe zit dat eigenlijk bij jouw idee?

Wat moet jij er voor doen om je idee te ontwikkelen en te laten slagen? Geeft je dat energie? Of genereert het meer verkopen? Ik heb een eenvoudige tool voor je die veel inzicht geeft. Als je gave ideeën hebt om je bedrijf te ontwikkelen, maar je stelt ze (wellicht onbewust) uit, dan is het zinvol om je idee eens op een andere manier te bekijken. Hoe? Daar helpt deze oefening je bij. Voor je dat nieuwe idee gaan ontrafelen, gaan we eerst kijken naar het werk dat je nu al doet. Een opwarmertje :)

Download de Poen & Plezier matrix en onderzoek stap voor stap de impact van jouw idee op jou én jouw bedrijf.