Hoe intuïtie en strategie een ijzersterke combinatie zijn

 

Intuïtie en strategie. Vaak is het nog te weinig in balans. Voel je je onzeker over je ondernemerschap? Hak je wel daadkrachtig knopen door en maak je concrete plannen, maar vind je het lastig om jezelf uiteindelijk te blijven motiveren deze uit te voeren?

Of merk je dat het ondernemen zelf je ongelooflijk veel energie kost en vraag je jezelf af hoe lang je dit volhoudt voor je omvalt? Dit zijn allemaal tekenen dat jouw intuïtie en de strategie van jouw bedrijf niet op elkaar aansluiten en wellicht volledig uit balans zijn.

In dit blog ga ik in op de combinatie van deze twee ‘superpowers’, hoe ze elk afzonderlijk hun kracht hebben en op welke manier jij ze weer in lijn kunt brengen, waardoor je volledig natuurlijke stroom kunt volgen als ondernemer.

 

INTUÏTIE EN STRATEGIE ZIJN EEN TOPCOMBINATIE VOOR BEVLOGENHEID

 
 

INTUÏTIE EN STRATEGIE

Intuïtie en strategie lijken twee totaal verschillende smaken. Als peper en zout. Toch vormen ze samen een ijzersterke combinatie. Tenminste, als je ze in een juiste verhouding toevoegt aan je recept. Het is dus een kunst om ze beide in balans te brengen en te houden. Hiermee versterk je de smaken in het recept. In je bedrijf werkt het hetzelfde. Door intuïtie gebalanceerd te combineren met een strategische aanpak, versterk jij jouw bedrijf en jouw ondernemerschap. Vaak hebben we een voorkeur voor één van beiden, waardoor -als je niet oplet- jouw bedrijf uit koers raakt of jij raakt uit balans als ondernemer.

Intuïtie en strategie zijn namelijk een topcombinatie voor meer bevlogenheid in het ondernemen. Je merkt bijvoorbeeld op moment dat het tegenzit, je niet blijft hangen maar juist veerkracht toont en vlot reageert met nieuwe stappen of ideëen. Of als je merkt dat wat je hebt bedacht, toch niet lukt zoals gepland, schakel je snel en stuur je bij voor een volgende mogelijkheid. Het ondernemerschap voedt je, waardoor je niet moe en futloos bent, maar juist bruist van de ideeën en graag naar buiten treedt met je plannen.

 
 

WAT ERVAAR/MERK JE ALS JE JE INTUÏTIE TE WEINIG GEBRUIKT?

Misschien herken je die momenten wel dat je aan het wikken en wegen bent, maar niet tot een goed besluit kunt komen. Of je maakt wel een keuze, maar de twijfel slaat om de haverklap toe. Je wilt graag je plannen doorzetten, maar het lijkt alsof er elke keer iets is waardoor je niet doorpakt.

Je ratio
stond aan
het roer

 

Dit zijn typische symptomen waarop vooral je hoofd actief betrokken is. Je ratio stond aan het roer bij het maken van keuze. Een keuze kan nog zo slim zijn, als deze niet goed voelt, dan krijg je jezelf maar met moeite in beweging.

 
 

WAT IS EIGENLIJK JE INTUÏTIE?

Je intuïtie kan je zien als je kompas. Het geeft je richting. Het helpt je te kiezen voor datgene dat goed voelt. Helaas roept je intuïtie niet, ‘3x per week een LinkedIn bericht plaatsen’ of ‘bel 5 directieleden op om je nieuwe concept te challengen’. Nope.

Je intuïtie is een soort stille raadgever, die signalen via je lichaam geeft. Je voelt dat je energie toeneemt of afneemt. Je merkt een bang gevoel op, of juist speelsheid en nieuwsgierigheid. Je voelt zwaarte of juist meer lichtheid als je over een mogelijkheid nadenkt of spreekt met iemand anders. Je voelt je energie stromen, of juist verdwijnen. Of als je de stilte opzoekt en je vragen stelt, dan komen antwoorden bovendrijven. Antwoorden die gevoed zijn vanuit je diepste binnenste. Passend bij wie je bent.

 
 

WAT ZIJN INTUÏTIE KILLERS?

De signalen van je intuïtie zijn subtiel, dus het vraagt van je dat je met aandacht aanwezig bent in je overweging én in je lichaam. Je hoofd en lichaam zullen hiervoor een samenwerking aan moeten gaan. Dat gaat niet zomaar.

Killing voor je intuïtie is haast. Even snel een knoop doorhakken is vooral een ratio aangelegenheid. Voor je werkelijk contact hebt met je intuïtie, zal je even stil moeten staan. Letterlijk stil moeten zijn. Naar binnen keren. Rust vinden om te luisteren naar wat de signalen zijn. Je bewust worden van je lichaam. En natuurlijk, hoe vaker je dat doet, hoe sneller het je lukt die verbinding te vinden. Maar dat vergt zeker training.

Een andere intuïtie killer is druk van buitenaf. Als iemand anders je tijdsdruk oplegt, of dat de keuze die je te maken hebt van invloed is op je dierbaren, dan is het moeilijker om écht te luisteren en te kiezen voor wat je van binnen ervaart.

Onbewust spelen vaak gedachten mee die bepalen of je wel of niet de signalen serieus neemt. Oordelen over wat je van binnen ervaart. Soms is het namelijk zo dat wat je opmerkt, nogal wat consequenties heeft die niet even makkelijk zijn en het is de vraag of je bereidt bent die te accepteren en ernaar te handelen.

 
 

EEN PRAKTIJKVOORBEELD

Even een praktijkvoorbeeld van mijzelf. Eind 2019 maakte ik plannen om in 2020 workshops te gaan geven. Met mijn eerste bedrijf CanvasLab hielp ik ondernemers met ontwikkelen van een heldere strategie voor hun bedrijf. Door oa workshops te geven, kon ik op een andere manier mijn expertise delen. Ik had er zin in en zag het al helemaal voor me.

Ik was helemaal niet blij met
het succes

 

Om de workshops te verkopen was er een online campagne opgezet en de eerste workshop was live gegaan. Binnen een dag had ik de eerste inschrijving binnen. Ik voelde direct …. neeeeeeeee … dit klopt niet. Ik verwachtte blij te zijn met de eerste aanmelding.

 

Helaas, er kwam geen vreugde. Ik voelde vooral mijn energie wegtrekken en dat is een helder signaal voor mij dat er iets niet klopt. Het was toch ook vreemd, want ik was volledig voorbereid. Naast dat ik veel effort had gestoken in de campagne, had ik ook een hele nieuwe werkplek gekozen om naast mijn 1 op 1 werk óok workshops te kunnen geven. Niets leek me in de weg te staan. Tot de eerste aanmelding binnen kwam en het dus toch niet bleek te kloppen.

Het was makkelijker om door te gaan, want het was behoorlijk zonde van al die tijd, geld en energie die ik er al in had gestopt. Toch koos ik het signaal te volgen en maakte tijd vrij om terug naar de basis van mijn bedrijf te kijken. Doe ik nog wat ik moet doen? Waar sta ik voor? Waar geloof ik in? En komt dat voldoende uit de verf in de huidige vorm? Het antwoord was nee. En dat was de start voor een hele ommekeer in mijn bedrijf naar wat het nu is.

 
 

WAT IS DE KRACHT VAN JE INTUÏTIE BIJ JE ROL ALS ONDERNEMER?

Je intuïtie is geworteld in je lichaam. Je draagt het dus altijd bij je. Op het moment dat wat je doet in lijn ligt met je intuïtie, met wie jij bent en het dus diep van binnen klopt wat je in beweging zet, voel je een energiestroom. Je bent gemotiveerd, je voelt je sterk, je voelt je zeker over dat wat je doet. Het maakt je dan niet meer uit of je 20, 30 of 60 uur per week werkt. Het ondernemerschap geeft je voldoening. Je voedt je eigen energiebron door krachtige keuzes vanuit je intuïtie. Je voelt je goed bij dat wat je doet.

Als je de signalen die je lichaam geeft serieus neemt, hoe klein en subtiel soms ook, krijg je tijdig aanwijzingen als je dingen doet die niet (meer) kloppen. Ik schrijf bewust het woordje meer hierbij. Want wat klopt, kan veranderen. Jij groeit als mens én in je rol als ondernemer. Je leert van dat wat je doet en die ervaringen neem je mee. Je kompas ontwikkelt met je mee. Of je groeit door dingen die je in je privé leven meemaakt, waardoor je blik op de wereld verfijnd en je nieuwe kanten in jezelf ontdekt die je verder wilt benutten. Ook hierdoor kan wat je dacht dat klopt, niet meer kloppen voor de toekomst.

 
 

IK DEED WAAR IK GOED IN WAS

Even terug naar mijn voorbeeld, ik had toen ik begon met ondernemen al de combinatie ziel & zakelijkheid voor ogen. Ik wist diep van binnen dat het daar bij mij om draait. Dat is wie ik ben, dat is wat ik te bieden heb. Maar hóe ik hier handen en voeten aan kon geven, hóe ziel & zakelijkheid verbonden is, dat vond ik moeilijk. Ik had hier geen woorden voor en je begrijpt, als je niet in je eigen woorden kunt vertellen wat de waarde is die je te bieden hebt, dan is het wel heel lastig om klanten te vinden.

Ik koos er bewust voor om mijn bedrijf te bouwen rondom strategie en zakelijke ontwikkeling. Dat was wat ik al jaren deed en dat kostte me dus ook geen enkele moeite. Ik vertrouwde erop dat het óoit duidelijk zou worden wat precies die ziel & zakelijk voor mij betekende, zodat ik er handen en voeten aan kon geven. Maar ik wachtte er niet op. Ik ging door en deed waar ik goed in was.

Ik voelde een enorme inspiratie opkomen

 

Toen ik de duidelijke nee voor de workshop eind 2019 opmerkte en hier verder naar op onderzoek ging, ontdekte ik dat ik toen wél woorden vond voor wat ik bedoelde met ziel & zakelijkheid.

 

Ik kon uitleggen hóe die twee precies zijn verbonden, ik voelde een enorme inspiratie opkomen en merkte dat ik er meer dan ooit klaar voor was om te gaan staan voor die combinatie en ondernemers niet meer alleen te helpen met de zakelijke kant, maar juist óok die persoonlijke kant. Dat elk zakelijk ontwikkeling én dus ook elk zakelijk succes begint met wie jij bent als mens.

Ik ontdekte dat ik door de persoonlijke ontwikkeling die ik zelf had doorgemaakt me écht kon verbinden met die ziel & zakelijkheid. Het was niet alleen een goed verhaal, maar ik voelde me sterk en stevig wanneer ik er anderen over vertelden. De innercircle waar ik het eerst mee deelde gaven ook terug dat ze soms het idee hadden een andere Heleen te ontmoeten. Eentje die sterker en steviger in haar schoenen stond en een helder en aantrekkelijk verhaal had.

 

GEBRUIK VAN JE INTUÏTIE MAAKT JE ONDERSCHEIDEND

En dat is wat er gebeurt als je meer en meer verbonden voelt met wat je doet. Je straalt een krachtige energie uit, die heel aantrekkelijk is voor anderen. Hoe jij je voelt straalt door je woorden heen. Hoe jij je voelt is af te lezen aan je houding en de glans in je ogen. Hoe sterker jij je voelt bij het werken aan je bedrijf, tijdens je verkoopgesprekken en het werken aan bijvoorbeeld je marketing, des te sterker en aantrekkelijker ben je om naar te luisteren en om mee samen te werken.

Door je intuïtie te gebruiken in je zakelijke keuzes ben jij onderscheidend. Intuïtie is een ingrediënt van authenticiteit. Hoe authentieker je bent, des te minder ben je te vergelijken met je collega’s uit je vakgebied. Authenticiteit is niet te faken. Mensen prikken snel door een masker heen. Hoe meer jij jezelf kunt zijn, des te beter het is voor je eigen plezier, maar óok dus voor het succes van je bedrijf. Jezelf kunnen zijn is wat we allemaal wensen. Door keuzes te maken die ervoor zorgen dat je ook als jezelf kunt dóen, maak je het voor jezelf een stuk makkelijker in het ondernemen.

 

HOE BENUT JE MEER DE KRACHT VAN JE INTUÏTIE?

Je weet nu waarom je intuïtie belangrijk is in het ondernemerschap. Dan is het nu tijd om te ontdekken hoe je meer de intuïtie kunt toelaten en er de kracht van kunt ervaren.

Niet door
harder te werken.
Juist niet

 

Het contact met je intuïtie vind je niet door te rennen en te vliegen. Niet door harder te werken. Juist niet. Je intuïtie is die fluistertoon in jezelf. Tussen allerlei andere verhalen die we onszelf vertellen door fluistert je intuïtie. En die hoor je als je juist stil bent. Tijd voor jezelf maakt. Even uit de ratrace stapt waar je je soms in kunt bevinden.

 

Mediteren. Wandelen in de natuur. Stilte. Yoga. Überhaupt komt je makkelijker in contact met jezelf en dus ook met je intuïtie als je zonder externe prikkels bent. Hoe vaker je hier tijd voor maakt, des te makkelijker wordt het om je intuïtie te vinden. Je ontwikkelt jezelf te luisteren naar je innerlijke kompas. In het Westen is het steeds meer gewoon aan het worden om tijd met jezelf in stilte door te brengen. Gelukkig maar, want daardoor wordt je bewust van je vaak onbewuste wijsheid.

Enkele tips die je helpen je intuïtie te ontwikkelen:

  • Komen er zomaar gedachten boven? Neem ze serieus. Onthoud deze of schrijf ze op, zodat je ze later nog eens rustig over kunt nadenken of op kunt reflecteren.

  • Een nachtje ergens over slapen is een hele goede keuze. Neem de tijd om allerlei opties te onderzoeken en wacht met het nemen van een beslissing tot de volgende ochtend. Kies dan wat het beste voelt.

  • Ontspan terwijl jij je onbewuste het werk laat doen. Stel jezelf een vraag, maar ga niet op zoek naar het antwoord. Ga mediteren, muziek maken, sporten, neem een bad, wat dan ook en kijk wat er na een tijdje bij je boven komt.

  • Durf alleen te zijn en je eigen beslissingen te nemen. Je intuïtie is een hoogstpersoonlijk, op maat gemaakt kompas, neem de ruimte er naar te luisteren en heb de moed er naar te handelen.

  • Neem bij belangrijke beslissingen een time out om je onderbewustzijn zijn werk te laten doen. Check af en toe: wat is je gevoel, en waar komt het uit voort?

Wanneer je grote of kleine keuzes te maken hebt neem dan eens te tijd om er bij stil te zijn. Sluit je af van ‘de wereld om je heen’ en kom in contact met jezelf. Vanuit de stilte komen antwoorden bovendrijven. Ontdek en onderzoek die antwoorden. Hoe voelt het als het echt zo is? Los van je ratio die er soms in no time allemaal oordelen over heeft. Wat als wat boven komt drijven de waarheid is, wat betekent dat dan? Wat brengt je dat dan? Hoe helpt het je in je onderneming? En daarnaast, je hoeft niet altijd te weten waarom je iets besluit. Als het goed voelt, dan mag het voldoende reden zijn om die keuze te maken.

Geef jezelf de tijd om je intuïtie in je zakelijke omgeving te trainen. Haast en je intuïtie ontwikkelen gaan namelijk niet goed samen.

Tot zover over intuïtie, je hebt voldoende informatie om hier een ontwikkeling in te maken. Nu is het tijd voor die andere smaak, strategie. Wat is het eigenlijk? Hoe zorg je ervoor dat je een goede strategie kiest en op welke manier breng je dan je intuïtie en strategie samen? Dat vind je in dit laatste deel van de blog.

 
 

WAT IS IN BASIS EEN STRATEGIE?

Een strategie gaat over doelen en doelstellingen. Voor korte en langere termijn. Het geeft je focus voor wat je aandacht verdiend en kaders voor wat je wel en wat je niet wilt doen. Waar je bij intuïtie juist je hoofd buitenspel zet is deze in strategie de hoofdspeler. Strategie in de simpelste uitleg geeft antwoord op hóe je iets gaat realiseren. Wat ga je concreet doen, waarom, in welke volgorde, wanneer en met welk resultaat?

Ja ja, dat is nogal andere koek dan in stilte mediteren om je intuïtie te vinden. Om een strategie te bepalen verzamel je informatie en vorm je dit tot een concreet uitvoerbaar plan. Maar wat maakt een strategie nou een goede strategie?

 
 

HOE BEPAAL JE EEN GOEDE STRATEGIE?

Je kunt bij anderen aankloppen om te leren wat zij doen. Of met mensen in gesprek gaan (potentiële klanten of samenwerkingspartners) om te leren van hun situatie. Je kunt boeken lezen van inspirerende ondernemers. Je kunt een training volgen om iets nieuws te leren en toe te passen voor de groei van jouw bedrijf. En, niet de minst belangrijkste: je kunt kijken naar momenten waarop het goed ging wat je deed en hoe je dit helpt bij de stappen die je nu wilt zetten.

Des te meer zal jij
je verbonden voelen

 

Waar je de informatie voor je strategie vindt, hoe je die interpreteert en vervolgens omzet in een plan, maakt in hoeverre jij je aangesloten voelt bij dat wat je doet.

 

Des te meer jouw bronnen van informatie passen bij wie jij bent en welk type bedrijf bij je past, des te meer zal jij je verbonden voelen met de strategie van jouw bedrijf. Als jij jouw keuzes langs je innerlijke kompas, jouw intuïtie legt, zal je makkelijker én betere keuzes kunnen maken. Je voelt je goed bij dat wat je kiest. Niet vanuit de motivatie ‘die en die hebben het ook gedaan, dus het zal wel goed zijn’ maar vanuit je innerlijk weten, ver voorbij je hoofd. En de intentie van je innerlijk weten is plezier en energie geven. Doen wat goed voor je is. Ongeacht wat er voor nodig is om dat te bereiken.

 
 

ZIEL EN ZAKELIJKHEID ACTIEF SAMEN BRENGEN

Nog even een klein stukje over mijn voorbeeld. Ik had workshops bewust gekozen als strategie om mijn aanbod te verbreden en zodoende meer variatie in mijn werk te hebben. Ik vind het super leuk om met een kleine groep mensen de diepte in te duiken en op een interactieve manier bij te dragen aan de groei. Met de vorm was niets mis. Ik merkte alleen dat de inhoud (toen puur op strategie gericht) niet meer aansloot bij wat ik het liefste wilde doen.

Ik ontdekte dat ik juist ziel en zakelijkheid actief samen wilde brengen en in de workshops zoals gepland zou het voornamelijk gaan om de zakelijke kant. Dat voelde niet meer goed. Het was voor mij te eenzijdig. Dus ging de stekker eruit. Ik voelde me genoeg gegroeid om óok de zielskant actief te betrekken in mijn verhaal en aanbod naar buiten toe. De nee was heel sterk. Ook voelde ik een vertrouwen in het feit dat dit me verder zou brengen dan te blijven vasthouden aan wat ik dacht dat goed was. Dat maakte dat ik vrij vlot kon schakelen tussen wat ik voelde en wat ik koos te doen.

 
 

JE VOELT JE ZEKER

Een strategie die naadloos aansluit op wie jij bent en wat je wilt bereiken, is een strategie die je met veel energie en plezier uitvoert. Je twijfelt niet continue, maar je voelt je zeker en hebt vertrouwen in jezelf en je aanpak. Je vraagt je niet af of je wel de juiste dingen doet. Je voelt dat het goed is. En dat staat los van het resultaat. Het volgen van de strategie geeft je al voldoening.

Op het moment dat het tegenzit, weet je uit jezelf de motivatie te halen door te gaan en/of bij te sturen, omdat je vanuit je intuïtie voelt wat wijsheid is. Dat klinkt fijn, maar hoe bereik je dat?

 
 

HOE BRENG JE INTUÏTIE EN STRATEGIE IN DE JUISTE BALANS VOOR ZAKELIJKE GROEI?

In de inleiding schreef ik al dat intuïtie en strategie een topcombinatie is voor wendbaarheid en veerkracht. Ook inspiratie, motivatie, energie en plezier in het ondernemen ontstaat vanuit een goede balans tussen deze twee.

Dat gebeurt onbewust op momenten dat het als vanzelf lijkt te gaan. Die momenten missen we vaak, maar zijn een heel goed voorbeeld om van te leren. En bewust bereik je dit door bij de keuzes die je maakt, klein of groot, niet alleen na te denken over wat slim is, maar óok over wat goed voelt. Dat gebeurt onbewust op de momenten

Volg voor een juiste balans de volgende fasen:

  • Reflect

  • Redesign

  • Recreate

  • Relax

Reflecteer op je binnenwereld én je buitenwereld voor een compleet en helder beeld voor je keuzes maakt. Op wie je bent, waar je staat en wat je graag wilt, etc. Plus reflecteer op de situatie van je bedrijf. Over wat er speelt, wat loopt goed, wat loopt stroef, waar zou je graag verandering in wensen binnen je bedrijf, etc.

 
 
 

Vanuit de
helderheid die je
hiermee creëert
ontstaat er vaak
als vanzelf een
logische keuze

 

Vanuit de helderheid die je hiermee creëert ontstaat er vaak als vanzelf een logische keuze. Ontstaat deze nog niet, dan is er blijkbaar nog ruis. Vaak zijn het gedachten die we hebben op dat wat onze intuïtie ons vertelt. Gedachten of overtuigingen over wat wel en wat niet mogelijk is. Dan is het belangrijk om die te onderzoeken. Doe je dat niet, dan kom je ze later in het proces tegen als signalen zoals veel twijfels, weinig energie en plezier, weinig motivatie etc.

 
 

Heb je de keuze gemaakt, dan is het zaak om deze handen en voeten te geven. Oftewel ontwerp en ontwikkel een strategie voor het realiseren van deze keuze. Wat ga je anders doen? Of niet meer doen? Wat is er nieuw te ontdekken of te ontwikkelen? Door bewust hier aandacht voor te hebben, voordat je in de uitvoerende modus komt, lukt het je beter om de consequenties te zien en een goed plan of planning te maken.

Heb je eenmaal helder wat je gaat doen, waarom dat belangrijk is en welke consequenties het heeft, dan kan je aan de slag en werkelijk je strategie uitvoeren.

Werk aan je nieuwe plannen en vind momenten van ontspanning. Enerzijds is de ontspanning van belang om werkelijk goed te kunnen zien en te reflecteren, maar óok zijn dat de momenten waarop nieuwe verlangens, nieuwe ideeën en ambities geboren worden. Denk aan de boswandelingen, je vakanties of zelfs de momenten onder douche waarop ineens nieuwe inzichten ‘binnen vallen’.

Voel je je ontspannen, dan is er ruimte voor nieuw en vernieuwing. Wat je voelt beïnvloed hoe je denkt. Hoe je denkt beïnvloed wat je doet. Vanuit rust en ontspanning maak je de beste keuzes voor langere termijn.

En natuurlijk kom je in de praktijk weer nieuwe situaties tegen, waar je vooraf geen rekening mee had gehouden. That’s life! Stap niet meer in de valkuil op die momenten alleen te kijken naar je buitenwereld en duik óok je binnenwereld in.

Reflecteren, keuze maken, ontwerpen, ontwikkelen en weer ontspannen. In het groot over de koers van je bedrijf. In het klein voor het wel of niet deelnemen aan een beurs, een netwerkontbijt of een LinkedIn training.

 
 

TOT SLOT

Hoe vaker je deze cyclus doorloopt, des te makkelijker wordt het je intuïtie en strategie te laten samenwerken. Je maakt makkelijker keuzes die passen bij wie je bent en wat zakelijk slim is.

Niet meer duwen en trekken. Niet meer jagen op succes. Niet meer hollen of stilstaan, maar bewegen op jouw manier. In een tempo waarbij jij floreert en je bedrijf groeit.

Zo voel jij steeds meer die bevlogenheid die je kent uit je vak óok in het ondernemerschap. Iedere zakelijke ontwikkeling ontstaat vanuit jouw diepste binnenste. Waardoor je met energie en plezier creëert, je bedrijf op een natuurlijke manier groeit en jij vrij en vol vertrouwen onderneemt.

Wil jij soepeler bewegen in het ondernemerschap? Je meer verbonden voelen met je bedrijf? Makkelijker keuzes maken? Je leest waarschijnlijk niet voor niets dit blog, dus wacht niet langer. Kies vandaag nog voor goede ondernemerscoaching.

 
 
 

WIL JE TOCH NOG EERST VERDER LEZEN?
LEES DAN HIER DE NIEUWSTE INSPIRATIE:

 
Heleen Moes

Ondernemerscoach met oog voor ziel & zakelijkheid. Voor zakelijke vraagstukken die je persoonlijk raken.

https://heleenmoes.nl/
Vorige
Vorige

Waarom je soms zo verschrikkelijk vastloopt als ondernemer (en hoe je weer vooruit kunt komen)

Volgende
Volgende

Wat is de intentie van de terugkerende belemmering?